Een balaclava is een muts die, op het gezicht of de ogen na, het hele hoofd afdekt. Het verschil tussen een bivakmuts en een balaclava is dat een bivakmuts vaak één grote opening aan de voorzijde voor ogen, neus en soms ook mond heeft, terwijl een balaclava een muts met drie kleine openingen voor beide ogen en de mond heeft. Balaclavas worden gebruikt door motorrijders omdat deze de neus, mond of oren beschermd tijdens het rijden. Het materiaal is licht van gewicht en biedt bescherming tegen zon, wind, sneeuw en kou. Zomers absorbeert het zweet en beschermt het tegen de zon. Winters beschermt het tegen wind en kou.
Top10 balaclavas Aanbiedingen balaclavas
Een goede motoroutfit is niet compleet zonder de juiste motorkol of blaclava. In vrijwel alle garderobes van motorrijders vindt je minimaal 1 of 2 motor balaclava's. Of het nu warm is of koud, de nek van een motorrijder moet goed beschermd worden tegen het klimaat en steenslag of insecten. De meeste kragen van motorjassen zijn laag zodat men een goede bewegingsvrijheid heeft. Het voordeel hiervan is dat mensen zelf kunnen kiezen voor een prettige motorkol.
Een balaclava is een vast onderdeel van je motoruitrusting. Het is een accessoire wat met name in de winter onmisbaar is. Balaclavas worden daarom ook door alle bekende motorkleding merken geproduceerd. Hier vind je een paar van de beste balaclavas van dit moment.
Voor ieder weertype zijn verschillende motorkollen ontworpen. Voor de zomerse dagen bestaan er flinterdunne kollen gemaakt van verkoelend en luchtdoorlatend materiaal. In de winter gebruiken we vaker dikke motorkollen van wol om onze nek en ons hoofd warm te houden. Voor de echte doorrijders zijn er motorkollen gemaakt van windstopper of gore-tex die zorgen voor een optimale warme en waterdichte afsluiting.
Vanuit hygiënisch oogpunt kan een balaclava ook handig zijn. Het is natuurlijk een laag tussen de helm en je haar. Als je bijvoorbeeld een helm huurt, is het fijn er een balaclava onder te dragen. Een balaclava zorgt er ook voor dat transpiratievocht wordt afgevoerd en er geen transpiratielucht ontstaat.
Als je een motorbril zoekt, kom je snel uit op een soort duikbril die je onder je helm draagt. Zo’n motorbril voorkomt dat insecten in je ogen vliegen tijdens het rijden. Zoek je een zonnebril die je ook op de motor kunt gebruiken? Dan zijn er criteria waar je rekening mee dient te houden. Zo is het belangrijk te letten op de kleur van je glas. Elke kleur heeft namelijk andere functies. Voor het motorrijden zijn oranje of gele glazen fijn omdat ze blauw licht filteren. Hierdoor zie je scherper en meer contrast.
Heb je een jet- of crosshelm zonder vizier, dan heb je een motorbril nodig. Let op breuk- en krasvrij glas en een verstelbare band die niet afglijdt. Ook moet de bril geen vervelende drukplekken veroorzaken, let daarom op de afwerking bij de randen. Er zijn diverse motorbrillen op sterkte verkrijgbaar.
De beste motorbril zit direct lekker, houd het felle licht goed tegen, slaat nooit aan, is betaalbaar en past onder iedere helm. Met meer dan 100 km per uur over de wegen scheuren, dat zorgt er wel voor dat het echte motorrijgevoel naar boven komt. Maar hoe harder je op je motor aan het scheuren bent, hoe meer je te maken hebt met tegenwerkende krachten, zoals harde wind. Dit hoeft niet zoveel te betekenen voor je rijkwaliteiten, maar wel voor hoe je zelf op je motor zit. Harde wind kan namelijk echt snijden waardoor het pijn aan je ogen doet en je deze niet meer open kunt houden. Om deze reden zijn er motorbrillen bedacht. Met een motorbril heb je geen last meer van zaken als een snijdende wind of een te felle zon, plus dat een motorbril er ook nog eens cool uitziet en je motorpak perfect afmaakt. Je kiest een motorbril alleen niet zomaar op looks, maar ook omdat deze goed werkt.
Je kunt op de volgende punten letten wanneer je een motorbril wilt bestellen. Sommige zaken zijn optioneel of alleen belangrijk indien nodig, maar het is altijd handig om er toch rekening mee te houden.
PASVORM
Allereerst natuurlijk het belangrijkste en dat is de pasvorm. Net als ieder ander product dat je aan je lichaam draagt, is het bij een motorbril belangrijk dat deze goed past. De bril moet niet te strak zitten, goed op het gezicht blijven zitten en niet irriteren rond de ogen of langs het hoofd. Eigenlijk zou de enige manier dat je doorhebt dat je de motorbril op hebt moeten zijn dat je het ziet doordat je er steeds doorheen kijkt. Zolang je geen last hebt van de fitting maar deze wel gewoon goed beschermt tegen bijvoorbeeld het weer, kun je ervan uitgaan dat je een goede motorbril hebt.
Het is daarom ook aan te raden om je bril eerst te kunnen passen voordat je deze koopt. Dit is niet zo eenvoudig als je de bril online koopt, maar dan kun je erop letten dat er een regeling kan zijn dat je je motorbril eerst een aantal dagen (meestal veertien dagen) kunt uitproberen en als deze alsnog niet bevalt dat je die dan gratis mag retourneren. Wat hiervan de voorwaarden zijn kan per webshop variëren, dus lees deze voorwaarden eerst na voordat je de bril aanschaft.
Waar veel mensen vergeten rekening mee te houden wanneer ze een motorbril kopen, is dat je deze bril over het algemeen draagt onder een motorhelm. Op de motor, helemaal wanneer je over de snelweg rijdt, is een helm verplicht om je te beschermen voor het geval je een botsing krijgt of je van je motor valt. Je helm en je bril komen samen bij je oren, waarvan je helm over de pootjes van je motorbril zit. Als je een model hebt uitgekozen dat specifiek past bij je hoofd, maar je hebt niet gedacht aan je helm, dan kan de bril strak gaan zitten, irriteren en zorgen voor nare plekjes omdat bijvoorbeeld de neuskussentjes op je neus zijn gaan drukken.
GEKLEURD GLAZEN OF TRANSPARANT
Verder valt het natuurlijk op dat veel motorbrillen gekleurde glazen hebben. Deze kleuren zijn of een felle kleur die verschilt met de rest van de bril en bijvoorbeeld je motor of motorpak, of je kunt een verkleurende bril nemen waarvan de kleur steeds wordt aangepast aan het weer, de temperatuur en natuurlijk de lichtinval die op de glazen schijnt. Er bestaan ook motorbrillen zonder kleur, maar die zul je waarschijnlijk steeds minder vaak tegenkomen. Wil jij veilig en zichtbaar onderweg zijn? Koop voor een goede zichtbaarheid de juiste kleding en accessoires
Als we verder kijken naar de glazen, is het belangrijk dat deze gemaakt zijn van het juiste materiaal. Ondanks dat de naam het doet vermoeden, zijn brilglazen niet altijd van glas gemaakt. Glas kan sneller splinteren en krasjes krijgen, waardoor ze minder handig zijn wanneer je open en bloot over de weg rijdt. De meeste motorbrillen zullen daarom verzekerd zijn van brilglazen gemaakt van kunststof. Kunststof is veel meer bestand tegen het weer en zal veel minder snel gaan splinteren.
GOEDE BESCHERMING
We hebben het hier vooral over bescherming tegen de zon of wind, maar er zijn meer gevaren waarvoor een goede motorbril je moet kunnen beschermen. Denk bijvoorbeeld aan opstuivend zand, insecten die in je oog vliegen of nog erger: een opspattend steentje dat met een noodvaart je oogkas in schiet, met alle gevolgen van dien. Daarom wordt er hier speciaal gekeken naar gespecialiseerde motorbrillen die tegen alles bestand zijn, zodat ze ook echt de veiligheid bieden die je niet bijvoorbeeld bij een gewone zonnebril kunt krijgen.
Om zeker te weten dat de bril doet wat die moet doen, kun je kijken of deze is voorzien van een speciaal keurmerk. Er bestaan verschillende keurmerken, maar geen enkel keurmerk is verplicht, dus kijk goed wat de voorwaarden zijn voordat een motorbril een specifiek certificaat kan krijgen.
GESCHIKT VOOR BRILDRAGERS/BRILLEN OP STERKTE
Tot slot moet je met een motorbril rekening houden wanneer je al brildragend bent. Koop je een motorbril die je alleen als motorbril gebruikt, dan heb je wel een bril nodig die over je gewone bril geplaatst kan worden. Het is natuurlijk gevaarlijk als je zonder motorbril de weg op gaat, maar dan zonder je gewone bril kan alleen maar nog gevaarlijker zijn.
Het voordeel is dat je soms beide brillen in één kunt krijgen. Er bestaan namelijk motorbrillen die op sterkte zijn gemaakt. Hierdoor heb je tijdens het rijden je gewone bril niet nodig, omdat de motorbril al voorziet in wat je gewone bril doet. Dit kan ook handig zijn voor mensen die lenzen dragen.
Mocht je zelf nu geen brildrager zijn, dan hoef je met deze twee punten geen rekening te houden.
WAAROM DRAAG JE EEN MOTORBROEK?
Het dragen van de beste motorbroek is erg belangrijk: wanneer je op de motor stapt om een rit te gaan maken is het wel zo prettig als je de juiste bescherming hebt. Krijg je een ongeval met de motor, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid over het asfalt schuiven met je benen. Normale kleding is hier niet tegen bestand en zal wegslijten, waardoor je huid hieronder een stuk kwetsbaarder wordt en niet ongeschonden uit de strijd zal komen. De beste motorbroek is hier wel tegen bestand en biedt jouw huid de bescherming die het nodig heeft. Combineer het dragen van een motorbroek met andere beschermende kleding om veilig op pad te gaan. Een onopvallende motorbroek aanschaffen? Ook dat is mogelijk!
Motorbroeken worden niet door elke motorrijder gedragen, vanwege het gedoe, comfort en uiterlijk. Toch zijn er tegenwoordig eenvoudige en goede alternatieve, vanwege het flexibele en dunne materiaal Kevlar, waardoor bescherming, gemak, design en comfort allemaal mogelijk zijn. Natuurlijk is er bij motorbroeken ook keus uit textiel en leer.
Motorbroeken kunnen van leer of textiel zijn. Voor welk materiaal je kiest, hangt af van wat voor type motorrijder je bent. Zo neemt een sportieve rijder eerder leer omdat je hiermee steviger in het zadel zit. Forensen en toerrijders kiezen vaak voor een textiel exemplaar. Deze zit namelijk niet zo strak als een leren motorbroek, waardoor je er kleding onder kunt dragen.
De meeste motorrijders kiezen voor een textiele motorbroek, en dat is niet zonder reden. Textiele motorbroeken zijn vaak voorzien van een waterdicht en ademend membraan en een uitneembare thermovoering en kunnen zodoende het hele jaar gedragen worden. De mogelijkheid om de motorbroek aan te passen aan de weersomstandigheden is meer dan wenselijk in het Belgische klimaat. Een textiele motorbroek is makkelijk aan te trekken en kan over de normale kleding gedragen worden. Dit is ideaal voor de mensen die woon-werkverkeer rijden omdat je geen extra kleding hoeft mee te nemen.
Textiel betekent letterlijk ‘al wat verweven is’. In de textiele motorbroeken zitten slijtvaste stoffen verweven in combinatie met een polyester vezel. De slijtvaste stoffen kunnen Cordura zijn of bijvoorbeeld Kevlar. Dit zijn stoffen die zo sterk zijn dat ze tijdens een ongeval zorgen dat de stof bij elkaar blijft en niet slijt of smelt. Omdat deze slijtvaste stoffen erg stug zijn worden ze voor het comfort verweven met een soepel polyester materiaal. Dit maakt de broek wat soepeler en wat prettiger in pasvorm. Zowel voor de hobbyist als doorgewinterde motorrijder is een textiele motorbroek een veilige en praktische keuze.
Kevlar motorbroeken zijn erg stevig en slijtvast. Dit komt door de manier waarop kevlar gewoven wordt.
Motorhandschoenen worden gemaakt van leder of kunststof. In het laatste geval zijn ze vaak voorzien van protectie op de vingers en de rug van de hand. Voor wedstrijddoeleinden zijn speciale handschoenen verkrijgbaar, zoals crosshandschoenen of racehandschoenen. Verder zijn er handschoenen voor de zomer (licht en vaak geperforeerd) en de winter. Bij regen moeten de handschoenen onder de mouwen van de jas geschoven worden, omdat het regenwater er anders langs de mouw in loopt.
Motorhandschoenen kopen is precisiewerk. Ze moeten immers sterk genoeg zijn om je tijdens het motorrijden te beschermen. Maar ook hoort een motorhandschoen comfortabel te zitten, zodat je jouw hand flexibel kunt bewegen. In ons klimaat is het bovendien raadzaam om meerdere paren aan te schaffen. Zo heb je voor ieder weertype de juiste motorhandschoenen. Zorg dus voor warme exemplaren bij koud weer en voor een koel paar bij warm weer.
Top10 motorhandschoenen Aanbiedingen motorhandschoenen
Bij handschoenen kun je ook kiezen tussen kunststof en leer. Zomerhandschoenen zijn vrijwel altijd van leer, voor de andere jaargetijden kun je kiezen. De voor- en nadelen komen overeen met die van de pakken, misschien is het belangrijkste voordeel van de kunststof handschoen dat deze sneller droogt (tip: draag bij regen de mouw altijd over de handschoen heen).
Koop de handschoen rustig één maatje te groot. Knellende handschoenen hinderen een goede doorbloeding wat weer koude handen kan opleveren.
De 2 belangrijkste eigenschappen van motorhandschoenen zijn het beschermen van je handen tijdens een ongeval en tegen de verschillende weersomstandigheden tijdens het rijden.
Motorhandschoenen zijn belangrijk omdat, je eerste reactie als je valt is om met je handen je hoofd te beschermen en de klap op te vangen. Stel je voor dat je zonder enige protectie, de klap wil opvangen of een glijpartij maakt. Je schuurt je handen dan helemaal open.
Daarnaast beschermen je motorhandschoenen ook tegen de weersomstandigheden en insecten. Bij kou en regen worden je handen warm en droog gehouden, als de zon fel schijnt zorgen je handschoenen er voor dat je niet je handen verbrand. En dan zijn er nog insecten, zonder bescherming kan het erg veel pijn doen als er zo’n beestje tegen je hand vliegt.
Bij motorhelmen wordt onderscheid gemaakt tussen de integraalhelm, systeemhelm en jet-helm, waarbij de integraalhelm het veiligst en populairst is. De integraal (gesloten) helm bestaat uit één deel en kan verreweg de meeste kinetische energie absorberen. Daarbij is de kans dat de helm breekt tijdens een valpartij minimaal, in tegenstelling tot de tweedelige systeemhelm. De systeemhelm heeft een scharnier, waardoor het onderste gedeelte naar boven kan worden geschoven. Hierdoor heeft de bestuurder meer vrijheid en soms meer zicht, ten koste van de bescherming. De jet-helm biedt het meeste zicht en wordt veelal gekozen voor het uiterlijk, maar biedt het minste bescherming. Motorhelmen zijn belangrijk voor de bescherming van motorrijders, maar ook voor het comfort komen helmen heel goed van pas. Een goede motorhelm heeft een aerodynamische vorm waardoor de helm stabiel op je hoofd blijft zitten op hoge snelheid, dit zorgt vaak voor een stiller effect.
Top 10 Motorhelmen Aanbiedingen Motorhelmen
Geen enkele motor helm zit het zelfde, de pasvorm is verschillend per merk en model. Een HJC racehelm is qua pasvorm aanzienlijk ovaler dan een Nolan tourhelm.
Een motorrijder is verplicht om een helm te dragen. Niet alleen tijdens het afrijden, maar ook daarna moet men in heel Europa een motorhelm dragen. Deze motorhelm moet ook nog aan een aantal veiligheidseisen voldoen. Hij moet in ieder geval gekeurd zijn met de ECE22.05 norm. Buiten het feit dat een helm dragen verplicht is, is het ook verstandig om een motorhelm en beschermende motorkleding te dragen. Motorhelmen zijn letterlijk en figuurlijk een hoofdzaak die ernstig letsel kunnen voorkomen.
Bij het kiezen van een helm dien je vijf criteria in acht te nemen, in de juiste volgorde: veiligheid, pasvorm, comfort, functionaliteit en design. Natuurlijk speelt ook vaak de prijs mee en is dit voor klanten meestal het zesde criterium. Toch wordt dit criterium vaak overgewaardeerd of verkeerd ingeschat.
De keuze is echter niet makkelijk. Welke helm bij je past hangt onder andere af van het doel dat je ermee beoogt. De grootste bescherming biedt de integraalhelm. Deze heeft geen apart kinstuk, maar kinstuk en kopstuk vormen één geheel en lopen naadloos in elkaar over.
Systeemhelmen, waarbij het kindeel door een scharnier naar boven geopend kan worden, zijn populair. Ze worden vaak door brildragers gedragen, omdat ze het op- en afzetten van de bril vergemakkelijken. Ook kun je bij een stop zo nu en dan je kindeel openklappen om wat frisse en koele lucht binnen te halen.
Minder bescherming biedt een jethelm, die vaak door cruiser-, chopper- en scooterrijders gebruikt wordt. Zelfs wanneer zo’n helm van het vereiste keurmerk voorzien is, biedt deze nog maar beperkte bescherming, omdat je kingedeelte niet afgeschermd wordt. De laatste jaren zijn er nieuwe ontwikkelingen waarbij door een beugel toch nog bescherming geboden wordt.
Voor een wat frisser hoofd bij sportieve bezigheden zoals off-road is er de crosshelm. Deze wordt in de regel zonder vizier geleverd, waardoor je een bijpassende veiligheidsbril nodig hebt. De grotere afstand van het kingedeelte tot het gezicht laat koele lucht doorwaaien in de helm. Voor langere toeren, vooral op autowegen en snelwegen, is een crosshelm niet de eerste keus.
Staat je motor vaak buiten? Dan is een goede motorhoes van belang om je motor te beschermen tegen het weer. Daarnaast zorgt de hoes er ook voor dat mensen de motor niet aan kunnen raken en het niet zichtbaar is welk type motor er staat. Let bij de aanschaf goed om de juiste maat, een te grote hoes kan door de wind stuk waaien, een te kleine beschermt niet volledig.
Top 10 Motorhoezen Aanbiedingen Motorhoezen
De beste motorhoes is makkelijk om de motor te trekken, betaalbaar, beschadigt de motor niet en het liefst waterdicht. Zo bescherm je je motor en voorkom je dat dieven hem snel spotten.
BESTE MOTORHOES TEGEN DE REGEN
Als je jouw motor altijd in de buitenlucht parkeert, is een goede motorhoes een must have. Vele motorrijders beschikken niet over een eigen garage of een carport waaronder zij hun motor beschut kunnen plaatsen. Als je motor buiten staat, is de kans groot dat deze te maken krijgt met neerslag. Een onbeschermde motor kan negatief beïnvloed worden door neerslag. Regen, sneeuw en hagel kunnen leiden tot schade. Soms meteen, soms op den duur. Ook kan stof de werking van je motor negatief beïnvloeden. Je wilt je motor beschermen tegen dergelijke elementen. Daarom ga je op zoek naar de beste motorhoes voor jouw motor.
REGENHOES
Eigenlijk spreekt het behoorlijk voor zich. Een motorhoes is een hoes aan de hand waarvan je jouw motor kunt bedekken. Vooral voor motoren die in de buitenlucht staan is dit een uitkomst. Het kan zijn dat je motor altijd buiten staat, maar het kan ook zo zijn dat je motor maar enkele dagen in het jaar buiten te vinden is. Hierop zijn motorhoezen berekend. Je kunt dus motorhoezen kopen die bestand zijn tegen dagelijks gebruik, maar er zijn ook motorhoezen die meer geschikt zijn voor sporadisch gebruik.
De omgeving kan materialen op een negatieve manier aantasten. Zo ook neerslag. Vooral op metalen kunnen dergelijke elementen in de omgeving een negatief effect hebben. Op een motor kan dit roest en corrosie tot gevolg hebben. Dit zal uiteindelijk leiden tot scheuren, breuken en andere vormen van schade. Het zet een algeheel verval van je motor in. Je motor is hierdoor ook weerbaarder in het geval van een botsing of een ongeluk. Corrosie is dus een algeheel risico voor de veiligheid op de motor, tevens omdat de constructie van je motor aangetast wordt.
Een motorhoes kan jouw motor hiertegen beschermen. Maar dit is niet het enige waartegen een motorhoes kan beschermen. Als een motor open en bloot buiten staat, kunnen sommige mensen het niet laten om de motor aan te raken. Soms zijn het kinderen die overdag langslopen, waardoor er een risico is dat de motor omvalt en beschadigd raak. Maar als een motor geen hoes heeft, vergroot dit tevens de kans op diefstal. Boeven zien meteen het type motor dat er staat en kunnen observeren hoe zij deze het gemakkelijkst kunnen stelen. Een motorhoes vermindert de kans op diefstal, vanwege de vermindering van zichtbaarheid. Je motor wordt door een hoes dus niet alleen beschermd tegen het weer, maar ook tegen diefstal. Genoeg redenen om een motorhoes te kopen, kortom.
De nadruk ligt tot nu toe vooral op buitenhoezen. Immers is dit de grootste motivator om ook daadwerkelijk een motorhoes aan te schaffen. Echter zijn er ook motorhoezen voor binnen verkrijgbaar. Een motorhoes voor buiten is echt berekend op alle elementen die een averechts effect kunnen hebben op je voertuig: neerslag en stof. Daarentegen is een motorhoes voor binnen niet waterdicht. Het verschil is dan ook dat binnenhoezen water en vocht dienen af te voeren. Deze hoezen zijn daarom ademend. Zo bescherm je ook een motor die binnen staat optimaal.
Naast de motorhelm is de jas waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van de motorkleding. Hierbij wordt vaak gekozen tussen leren en pakken van textiel, maar ook de vernieuwende Kevlar motorkleding heeft in de afgelopen jaren een flink marktaandeel gekregen.
Motorjassen zijn onmisbaar als bescherming tijdens het motorrijden. Ze bieden onder andere extra comfort bij slechte weersomstandigheden. Daarom is het belangrijk dat je motorjas van leer of textiel is dat wind en water niet doorlaat. Je kunt kiezen tussen een lange of een korte motorjas. Sportieve motorrijders voelen zich meestal het meest comfortabel met een kort exemplaar. Een lange motorjas is vaak de keuze van motorrijders die lange toertochten maken.
Leer is en blijft voorlopig de beste bescherming tijdens een eventuele val. Het is geen toeval dat motorcoureurs een lederen overall dragen. Het materiaal is slijtvast, heeft een hoog smeltpunt en sluit nauwer om het lichaam dan een kunststof pak. En leer gaat bij voldoende onderhoud zéér lang mee. Nadeel van leer is dat het niet waterdicht is, matig isoleert en dat je er minder gemakkelijk je normale outfit onder kunt dragen.
Top10 motorjassen Aanbiedingen motorjassen
De voor- en nadelen zijn bij kunststof pakken net andersom. Deze kunststof pakken zijn vaak voorzien van een uitneembare thermovoering, praktisch allemaal waterdicht (met uitzondering van de buitenzakken) en kunnen ruimer zijn waardoor de dagelijkse kleding kan worden aangehouden.
Nadeel: bij een val kan het pak t.o.v. het lichaam verdraaien waardoor de protectoren hun bescherming verliezen.
Bij kunststof pakken word niet in getallen gemeten maar in letters: van XS tot XXL. Er zijn dus geen heren- en damesmaten, wel zijn er enkele fabrikanten die speciale damesjassen maken. De meeste pakken zijn voorzien van een uitneembare thermovoering en de duurdere van een ademend, waterdicht membraam. Goretex is de beste en de duurste. De pakken kunnen in principe het hele jaar gebruikt worden.
Denk goed na in welke seizoenen je de motorjas wilt dragen. Wanneer je een motorjas wilt kopen voor 4 seizoenen maar vooral rijdt in voorjaar, zomer en najaar, en je wilt geen specifieke zomerjas ernaast kopen, dan kies je het best voor een textiele motorjas met een uitneembaar waterdicht membraan. Bij deze motorjassen heb je namelijk een drie lagen systeem. De eerste laag is de buitenste laag, die je de val en glij bescherming biedt. De tweede laag is een uitneembaar wind en waterdicht membraan, die je eruit haalt wanneer het hartje zomer is en je geen bui verwacht. De derde laag is een warmte fleece die je in het voorjaar, najaar en winter nodig hebt. Deze jassen zijn voorzien van goede ventilatiemogelijkheden, waardoor je de jas in de zomer echt als zomerjas kunt gebruiken
Motorlaarzen zijn herkenbaar aan de opgestikte lapjes die de laars beschermen tegen beschadiging door het schakelpedaal. Er zijn zomer- en winterlaarzen, maar ook speciale laarzen voor sporten met terreinmotoren en wegrace. Bij aanschaf van de laarzen is het belangrijk de broek van het motorpak te dragen, want men moet immers weten of de laarzen goed in of over de broek passen. Voor winterlaarzen is het belangrijk dat ze groot genoeg zijn: er moeten dikke sokken onder gedragen worden. Men moet op de motorlaarzen ook goed kunnen lopen; de drager zit tenslotte niet de hele dag op de motor.
Top10 motorlaarzen Aanbiedingen motorlaarzen
Voor optimale bescherming tijdens het motorrijden zijn motorlaarzen een uitstekende keuze. Een motorlaars hoort van sterk materiaal te zijn gemaakt. Echt leer wordt daarom veel gebruikt. Maar ook zijn de ijzersterke stof Cordura en het robuuste synthetische vezel Kevlar geschikt voor motorlaarzen. Ga je nieuwe boots wel altijd passen met je motorbroek aan. Zo weet je of de motorlaarzen ook goed zitten als je je broek erover of erin draagt.
Koop ook je laarzen niet te klein, veel erop lopen doe je toch niet. Zorg er wel voor dat de laars voor een goede protectie van voet, enkel en hak zorgt. Rijd je het hele jaar door denk dan ook eens aan waterdichte laarzen.
Let ook op de onderkant van de laars, zorg dat de zool stroef is (en heeft de laars een hak). Je zult niet de eerste zijn die een motor total loss rijdt omdat je van je voetsteun afglijdt...
Zo vindt je de beste motorlaarzen: